vinden av höst

Var just ute och åt vad jag tror är de sista jorgubbarna som lyckats få nog mycket värme och sol för att mogna, det sista söta av sommaren tänkte jag när det slank ner några söta smultron. Jag gick sedan förbi hallonen som skvallrade om höstens intåg, de lyste så vackert röd/rosa när solen träffade på de små bären. Måste ta mig tid att plocka höstens bär, hur gott är det inte att ta fram lite blåbär mitt i vintern att ha i ens fil och flingor eller baka en kaka med lite hallon i eller paj med blandade bär. Ska även om jag inte är för lat ta och göra saft av de röda och svarta vinbären som snart är helt mogna för de är ju så gott med hemma gjord saft.
 
Även det som jag har planterat under sommaren måste skördas, ska frysa in alla kryddor måste säga att dillen har tagit rekord är verkligen jätte stor och blir nog suverän att ha till fisken! Har även lite lökar att ta upp.. Å morötterna hoppas jag verkligen inte lurar mig med sina blast utan att det gröna skvallrar om orangea läckerheter nog stora så vi kan få något att mumsa på :)  Ska även bjudas på sallad eftersom den verkligen inte tål frost så får nog bli en grekisk go sallad med de två olika sorterna jag sått plus några röda tomater från krukorna (det har inte varit en bra odlings sommar om man inte har växthus). Jag är glad att jag har fått några tomater alls mamma har inte lyckats få någon och hon har ett riktigt varmt läge bakom deras hus för tomaterna.
 
Nåja nog om detta men jag älskar verkligen att man tar vara det som finns i naturen och jag finner glädje i att odla så mycket man själv orkar med måste bara säga att det är verkligen inte svårt bara kul sen när man ser att det blir något av de små fröna man lagt i jorden.
 
Annars så märker man att det är nästan höst nu. För två dagar sedan va det bikini väder och nu ute så luktade det höst (jo jag tycker att hösten luktar) och jag kände den svala vinden mot min kind. Snart kommer frosten och den första snön. Så som alltid går tiden och årstiderna med en genom livet, vem vet vad jag och du gör nästa gång den svala höst vinden känns mot kinden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0