Skola?!

Detta är från lektion med Margot och jag tycker att många av dessa frågor är värda att tänkas på!


Kyrkan i Världen med Margot

Många blir avvisade för att de inte kan bevisa nog starkt att dem är från ett visst land.

5 punkter som Migrationen borde bättra sig på.

·         Svenska borde lita mer på oberoende källor.

·         Att man måste bevisa ett personligt skäl till hot om våld inte bara för en grupp utan individuellt

·         Bristande kunskap om religion

·         Bristande kompetens i värderande av personliga berättelser

·         Det finns en obalans i styrkan för den invandrade(advokat)

·         Barn konventionen borde vara lag

 

Vi diskuterade om släkten ett globalt nätverk och först som vuxen färgas man svart. Om hur viktigt det är att ha släkten till stödet och hjälp att falla tillbaka på. Att vad ska man göra när det sociala medlen inte fungerar eller är för svåra att få.

Rasism i Sverige. Det sägs att ju mer olika vi är varandra till det yttre så ökar avståndet. Stämmer det? Man måste påminnas om rasismen lite oftare i vår vardag.

Vi gick en runda på dessa frågor.

·         Vad ser jag/vad har jag lärt mig om flyktingfrågorna?

·         Vad tänker jag om det?

·         Vad känner jag inför det?

Man måste öppna sina ögon. Sluta vara så trångsynta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0